Skomponowane w 1954 roku fortepianowe Preludia stanowią kontynuację wcześniejszego zainteresowania Mycielskiego tym gatunkiem. Przedwojenne cykle preludiów fortepianowych powstały kolejno w latach: 1927–1928 oraz 1931 i były miejscem prezentacji różnorodnych problemów techniki pianistycznej. Podobnie uczynił kompozytor i w tym cyklu, tym razem w formie wyzwolonej z młodzieńczego nadmiaru pomysłów. Na plan pierwszy wysuwają się kwestie rytmu (polimetria i polirytmia, permutacyjność, zderzanie z sobą planów niezależnych pod względem rytmicznym) i brzmienia (różnorodnie organizowane centra tonalne) oraz bogactwo pomysłów fakturalnych.
Beata Bolesławska-Lewandowska interpretuje ów cykl Preludiów następująco: „Jest to sześć zróżnicowanych miniatur, tworzących wielobarwną, bezpretensjonalną i pełną uroku całość” (z powstającej monografii poświęconej Zygmuntowi Mycielskiemu, na prawach rękopisu).
Powyżej udostępniamy nagranie cyklu w wykonaniu Magdaleny Prejsnar, opublikowane na płycie Piano Preludes (DUX 0699). Artystce i wydawcy najserdeczniej dziękujemy za zgodę na publikację.