I Koncert fortepianowy (1954)
obsada wykonawcza: fl picc, 2 fl, 2 ob, cor ing, 2 cl B, cl b B, 2 fg, cfg, 4 cor, 3 tr, 3 trbn, tb, 4 tmp, tmb, ptti, xyl, pfte, quintetto d’archi
dedykacja: -
czas trwania: ca 28’
rękopis: Archiwum Zygmunta Mycielskiego, Zakład Rękopisów, Biblioteka Narodowa, sygn. V 14081 akc. 020472
1. Maestoso. Allegro ma non troppo
2. Andante affanato
3. Presto con variazioni
W maju 1947 roku Zygmunt Mycielski zwierzył się matce z planu skomponowania, po ukończeniu symfonii, koncertu fortepianowego. Szereg działań społecznych, organizacyjnych oraz praca zarobkowa znacząco spowolniły proces twórczy i I Koncert fortepianowy ukończony został dopiero w 1954 roku. Twórca wiązał z nim ogromne nadzieje, jednakże nie spodziewał się tak chłodnego przyjęcia przez recenzentów oceniających partyturę z ramienia Związku Kompozytorów Polskich – partię solową potraktowano jako wielce skomplikowaną, momentami niewykonalną, a dramaturgię utworu jako przeładowaną niepotrzebnymi spiętrzeniami.
Koncert przyjmuje tradycyjną, trzyczęściową postać, w której ogniwa skontrastowane są agogicznie i wyrazowo. Ponadto, szczególnie części skrajne, rozpadają się wewnętrznie na szereg mniejszych ogniw. O ile w finale koncertu jest to uzasadnione formą wariacyjną, o tyle w części pierwszej szeregowanie kolejnych odcinków i spajanie ich powracającym segmentem Allegro ma non troppo, rzeczywiście mogło budzić zastrzeżenia recenzentów.
Partia solisty obfituje w typowe dla Mycielskiego zabiegi – gęstą, wielopłaszczyznową fakturę, rozbudowaną harmonikę z predylekcją do stosowania współbrzmień dysonansowych, permutacyjność motywiczną powodującą nieustanną „grę” z ustalonym porządkiem metrorytmicznym oraz eksponowanie fortepianu często w funkcji instrumentu perkusyjnego.