Gorzka zatoka na sopran i fortepian do słów Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej (1932)
dedykacja: -
czas trwania: ca 2’
rękopis: Archiwum Zygmunta Mycielskiego, Zakład Rękopisów, Biblioteka Narodowa, sygn. IV 14313 akc. 020704 (oraz IV 14153 akc 020544 wersja przetransponowana na alt i fortepian)
prawykonanie: [w wykazie kompozycji sporządzonym w październiku 1946 adnotacja Mycielskiego: wykonane Paryż, Francja, Belgia, Polska, zapewne chodzi o recitale wokalne Marii Modrakowskiej; być może, pieśń Gorzka zatoka w połączeniu z pieśnią Gdzieżeście?!, jako Dwie melodie/Deux Mélodies wykonano w Paryżu, 17.11 1933, Maria Modrakowska – sopran, Léon Kartun – fortepian]
To niewielkich rozmiarów kompozycja, którą często Mycielski łączył z powstałą w podobnym czasie pieśnią do słów własnych Gdzieżeście?! Jako Dwie pieśni / Dwie melodie w listopadzie 1933 roku wykonała je w Paryżu Maria Modrakowska, której przy fortepianie towarzyszył Léon Kartun.
Swobodna tonalnie, szerokooddechowa linia melodyczna apostrofy skierowanej do wyidealizowanej postaci marynarza, wsparta równomiernym, kroczącym akompaniamentem, rozwija się od zarysowanego zaledwie centrum b-moll ku kolejnym, jedynie zawoalowanym centrom brzmieniowym. Każda fraza oświetlona jest inaczej z perspektywy tonalno-harmonicznej. Drugi człon pieśni, spójny materiałowo z jej początkiem, będący spokojnym wyznaniem podmiotu lirycznego, oscyluje między tonacjami h-moll i H-dur, by zwieńczyć utwór klamrą tonalną b-moll. Trudno oprzeć się wrażeniu, że przywołanie przez Pawlikowską-Jasnorzewską postaci syreny, wywołało daleką, meliczną co najwyżej reminiscencję śpiewu syren z orkiestrowego tryptyku Nokturny Claude’a Debussy’ego.