Triolety na sopran i fortepian do słów Emila Zegadłowicza (1928–1929, rew. 1931)
dedykacja: -
czas trwania: ca 12’
rękopis: Archiwum Zygmunta Mycielskiego, Zakład Rękopisów, Biblioteka Narodowa, sygn. IV 14313 akc. 020704
prawykonanie: Paryż, 17 III 1931, Maria Modrakowska – sopran, Susanne Astruc – fortepian (jeden z Trioletów, brak bliższych informacji)
I. [Jakże dziwnie dziś me skrzypce drżą]
II. [Szliśmy milcząc brzegiem modrej rzeki]
III. [Moje usta łakome twych warg]
Triolet to forma wiersza ośmiowersowego o charakterystycznym układzie dwóch rymów i powtarzalności wersów – wers pierwszy powtarza się jako czwarty i siódmy, a drugi jako ósmy: ABaAabAB (por. Słownik języka polskiego, sjp.pwn.pl, dostęp: 9.10.2022). Poezje o takiej właśnie formie, pochodzące ze zbioru Imagines Emila Zegadłowicza (1919), opracował Zygmunt Mycielski pod koniec lat dwudziestych. Struktura utworów poetyckich znalazła odzwierciedlenie w warstwie muzycznej – powtarzające się wersy zyskały podobne opracowanie muzyczne (choć wprowadzone zostały w odmiennych centrach tonalnych).
Triolet pierwszy rozpoczyna rozbudowany wstęp o stopniowo zagęszczającej się fakturze (co odzwierciedla notacja kilku fragmentów na trzech systemach). Jest on niestabilny tonalnie – po dwóch taktach kompozytor rezygnuje ze znaków przykluczowych wprowadzając w przebiegu szereg zmian chromatycznych. Frazy melodyczne instrumentalnego preludium podjęte zostają następnie przez sopran.
Znacznie bardziej przejrzysty jest triolet drugi, w którym spokojny, równomierny, kroczący ruch ćwierćnut staje się muzyczną ilustracją treści wiersza. Skontrastowany z nim w zakresie tempa i wyrazu triolet trzeci przynosi zdecydowane ożywienie i wyraziste domknięcie cyklu. Poszczególne ogniwa spaja wahadłowy ruch triol w partii fortepianu, eksponowanie przebiegów septymowych oraz współbrzmień kwintowych w niskim rejestrze. Pieśni te przypominają styl pierwszych kompozycji Zygmunta Mycielskiego konsultowanych z Karolem Szymanowskim (zob. Juwenilia).